Flygplan - Jetepoken

J 35A Nr:35090

90 st exemplar av detta flygplan blev byggda och levererade mellan 1959-1961. Det hade ingen radar eller elektroniskt sikte i de första 41 individerna. Detta gjorde flygplanet mycket lätt, snabbt och användes främst som träningsflygplan i början. Det fick senare en Thomson-CSF Cyrano radar, benämnd PS-02/A och ett radarintegrerat sikte S6B tillverkat av SAAB samt installation för att beväpnas med jaktrobot RB324 Sidewinder och automatkanoner. Alla flygplan försågs även med IR-kamera under nosen, benämnd Mörkerenhet i samband med införandet av S6B.

De var försedda med en RM6B motor och första 65 individerna med efterbrännkammare EBK 65. Från och med individ nr 66 blev planets stjärtkon förlängd för att göra plats till en ny och något kraftigare EBK 66 och ett infällbart ”sporrhjul”, bakre landningsställ.
Denna förändring tillät aerodynamiska brytningsgränser och förbättrade STOL-utövningar, samt extra gaspådraget när EBK blev använd.

Vår maskin godkändes 23 november och togs i bruk 11 december 1961 vid FC och sedan F 13 och var den sista av denna A serie som tillverkades. Den gjorde sedan sin operativa tjänst på F16 från 28 december 1964 till 27 september 1978.
Flygplanet ingick dessutom som ordinarie individ i F16 uppvisningsgrupp som var i Paris 1965 (omålat) och i Moskva 1972 (kamouflagemålat) och senare med en gul rocka på fenspetsen som F 16-s och senare FV-s uppvisningsgrupp under 1960- och 70-talet.
Planet hade då använts av FC, ev F 13 och F 16 med nr-52. Flygplanet avvecklades 12 februari 1979. Det stod senare som 3-punktsmonument vid F16 fram till 1988 då det ersattes av J35F 35490 på pelare. Sedan transporterades 35090 till FVM där hon kom att stå utanför entrén i raden av flygplan. I september 2010 kom 35090 till Österlens Flygmuseum.

Ägare: Flygvapenmuseum

Tillbaka till flygplan